dissabte, 23 d’octubre del 2021

A l'ombra de la cultura científica

 Es veu que en un bosc situat a tan sols uns 8 km d'on visc, es creà l'any 1975 el primer itinerari de natura amb finalitats pedagògiques de Catalunya i de tot l'Estat espanyol. Inspirant-se en models existents a Anglaterra, l'Itinerari del Bosc de Santiga, a Barberà del Vallès, posava en valor les 36 hectàrees d'espai natural que el conformen, amb alzinars i pinedes, i va marcar l'inici de l'educació ambiental al país. 

Itinerari del Bosc de Santiga en mans de Marina Mir. Font: butlletí Sostenible, Diputació de Barcelona. 

Encuriosida per aquest fet que fins al moment desconeixia, indago sobre la persona que hi havia al darrere de la didàctica del pioner itinerari. Marina Mir, biòloga i professora d'institut amb una llarga trajectòria en educació ambiental, va estar influenciada per dues figures cabdals: l'ecòleg Ramon Margalef i la pedagoga especialitzada en ciències naturals Àngels Ferrer i Sensat. Tal i com sospito, aquesta última era filla de la reconeguda pedagoga Rosa Sensat. Segons segueixo llegint, Àngels Ferrer va ser pionera fomentant l'ensenyament experimental de les ciències naturals, amb una clara influència de la seva mare, creadora de l'Escola del Bosc l'any 1914. 

Rosa Sensat a l'Escola del Bosc. ©AFB

El motiu d'aquest relat és la proposta de Café Hypatia d'escriure entorn el concepte de cultura científica. En el meu àmbit, podria parlar sobre Darwin, Mendel, Pasteur, Koch o Fleming, com a grans noms de la història de la biologia. Però, en lloc d'això, em trobo navegant entre fets i personatges que desconeixia i que em resulten enormement interessants. I és que ja va essent hora que destaquem altres noms, sobretot de dones, que han fet grans aportacions a la ciència, en aquest cas a la biologia. Tant en l'àmbit local, com seria el cas de Marina Mir i Àngels Ferrer i Sensat, com arreu del món. 

Podria parlar sobre Jeanne Baret, que fou la primera dona a circumnavegar la Terra entre 1766 i 1776. Ho va fer vestida com un home i canviant-se el nom per Jean Baret, donat que l'armada francesa no permetia la presència de dones en els seus vaixells. La passió per la botànica la va portar a recórrer el globus a la recerca de noves espècies de plantes. L'any 1776 va retornar a París amb 5.000 espècies recol·lectades, 3.000 de les quals eren desconegudes a Europa.


Jeanne Baret, segons un retrat de 1817, posterior a la seva mort. Autor desconegut.



Un centenar d'anys més tard, a l'Anglaterra victoriana, una altra dona va embarcar-se moguda per la passió per la natura, en el seu cas per les papallones. Margaret Fountaine, il·lustradora científica i entomòloga, viatjà per Europa, Sud-Àfrica, l'Índia, el Tibet, Amèrica, Austràlia i les Índies de l'Oest, buscant i recollint espècies rares de papallones. Fountaine dedicava hores a criar-les, observar-les i il·lustrar-les, i sobre elles va escriure nombrosos articles. 






En altres ocasions, són els descobriments els que han donat la volta al món. 

Ara que la pandèmia ha trasbalsat tot el planeta, tots sentim o hauríem de sentir, agraïment cap als sanitaris i científics que han fet possible la vacunació. Però qui recorda a Mary Wortley Motagu? Aquesta viatgera i escriptora de l'aristocràcia britànica de mitjans del s.XVIII va tenir la valentia  d'introduir la variolització a Europa, una pràctica de vacunació incipient enfront el virus de la verola que havia observat en terres otomanes. (Podeu llegir més sobre ella en el post: Dosis d'esperança).

Us sona el nom de Fanny Hesse? Sovint ni tan sols els qui ens dediquem a la microbiologia la coneixem. Ens passem la jornada laboral rodejats de plaques de Petri de colors vistosos, on fem créixer colònies bacterianes, com qui cultiva plantes en un hort. I seria bo que tinguéssim present que el desenvolupament dels medis de cultiu basats en agar utilitzats avui dia en laboratoris d'arreu del món, va tenir lloc gràcies a la intuïció de Fanny Hesse. Aquesta investigadora nord-americana va idear aquest tipus de cultius l'any 1881 quan el seu marit Walter Hesse treballava al laboratori de Robert Koch, qui es va beneficiar de la troballa per descobrir el bacteri responsable de la tuberculosi. (Podeu llegir més sobre ella en el post: Fer visible l'invisible).

I si ara mateix esteu utilitzant la xarxa Wi-Fi per llegir aquest post, heu de saber que la precursora d'aquesta tecnologia va ser l'enginyera i actriu austríaca Hedy Lamarr. Junt amb el compositor George Antheil, l'any 1941 va crear un sistema de codificació secreta de transmissions de ràdio de màxima seguretat, inspirat en un principi musical amb 88 freqüències, les equivalents a les tecles del piano.

Aquests són només alguns exemples de la multitud de dones que han dedicat la vida a la ciència, malgrat el seus noms no apareguin en els llibres de text ni se'n parli a les escoles i universitats.  Promoure la cultura científica és recordar-les i ser conscients del seu llegat, present en el nostre dia a dia. Ja sigui en la nostra vida laboral, en el nostre benestar i salut o en el coneixement d'algun bosc que tenim a tocar de casa.

Aquest text participa en el blog de narrativa científica Café Hypatia amb el tema #CulturaCientífica


_____________________________________________________________

A la sombra de la cultura científica 

Se ve que en un bosque situado a tan solo unos 8 km de donde vivo, se creó en 1975 el primer itinerario de naturaleza con fines pedagógicos de Catalunya y del conjunto del Estado español. Inspirándose en modelos existentes en Inglaterra, el Itinerario del Bosque de Santiga, en Barberà del Vallès, ponía en valor las 36 hectáreas de espacio natural que lo conforman, con encinares y pinares, y marcó el inicio de la educación ambiental del país. 

Itinerario del Bosque de Santiga en manos de Marina Mir. Font: boletín Sostenible, Diputació de Barcelona. 


La curiosidad sobre este hecho que hasta el momento desconocía, me lleva a indagar sobre la persona que estuvo detrás de la didáctica del itinerario pionero. Marina Mir, bióloga y profesora de instituto con una larga trayectoria en educación ambiental, estuvo influenciada por dos grandes figuras: el ecólogo Ramon Margalef y la pedagoga especializada en ciencias naturales, Àngels Ferrer i Sensat. Tal y como sospecho, esta última era hija de la reconocida pedagoga Rosa Sensat. Según sigo leyendo, Àngels Ferrer fue pionera fomentando la ensenyanza experimental de las ciencias naturales, con una clara influencia de su madre, creadora de l'Escola del Bosc en 1914. 

Rosa Sensat a l'Escola del Bosc. ©AFB

El motivo de este relato es la propuesta de Café Hypatia de escribir entorno al concepto de cultura científica. En mi ámbito, podría hablar sobre Darwin, Mendel, Pasteur, Koch o Fleming, grandes nombres de la historia de la biología. Pero en vez de hacerlo, me encuentro navegando entre hechos y personajes que desconocía y que me resultan enormemente interesantes. Y es que ya va siendo hora de que destaquemos otros nombres, sobretodo de mujeres, que han hecho grandes aportaciones a la ciencia, en este caso a la biología. Tanto en el ámbito local, com sería el caso de Marina Mir y Àngels Ferrer i Sensat, como alrededor del mundo. 

Podría hablar de Jeanne Baret, que fue la primera mujer a circunnavegar la Tierra entre 1766 y 1776. Lo hizo vestida como un hombre y cambiándose el nombre por Jean Baret, ya que que la armada francesa no permetía la presencia de mujeres en sus navíos. La pasión por la botánica la llevó a recorrer el globo en busca de nuevas especies de plantas. En 1776 regresó a París con 5.000 especies recolectadas, 3.000 de ellas desconocidas en Europa.


Jeanne Baret, según un retrato de 1817, posterior a su muerte. Autor desconocido.


Un centenar de años más tarde, en la Inglaterra victoriana, otra mujer se embarcó movida por la pasión por la naturaleza, en su caso por las mariposas. Margaret Fountaine, ilustradora científica y entomóloga, viajó por Europa, Sudáfrica, la Índia, el Tibet, América, Australia y las Índias del Oeste, buscando y recogiendo especies raras de mariposas. Fountaine dedicaba horas a criarlas, observarlas e ilustrarlas, y a raíz de sus trabajos escribió numerosos artículos. 






En otras ocasiones, son los descubrimientos los que han dado la vuelta al mundo. 

Ahora que la pandemia ha trastornado el planeta, todos sentimos o deberíamos sentir, agradecimiento hacia los sanitarios y científicos que han hecho posible la vacunación. ¿Pero quién se acuerda de Mary Wortley Motagu? Esta viajera y escritora de la aristocracia británica de mediados del s.XVIII tuvo la valentía  de introducir la variolización en Europa, una práctica de vacunación incipiente frente al virus de la viruela que había observado en tierras otomanas. (Podéis leer más sobre ella en el post: Dosis de esperanza).

¿Os suena el nombre de Fanny Hesse? A menudo ni siquiera los que nos dedicamos a la microbiología la conocemos. Nos pasamos la jornada laboral rodeados de placas de Petri de colores vistosos, en las que hacemos crecer colonias bacterianas, como quien cultiva plantas en un huerto.  Y deberíamos tener presente que el desarrollo de los medios de cultivo basados en agar usados hoy en día en laboratorios de todo el mundo, tuvo lugar gracias a la intuición de Fanny Hesse. Esta investigadora norteamericana ideó este tipo de cultivos en 1881 cuando su marido Walter Hesse trabajaba en el laboratorio de Robert Koch, quien se benefició del hallazgo para descubrir la bacteria responsable de la tuberculosis. (Podéis leer más sobre ella en el post: Hacer visible lo invisible).

Y si en estos momentos estáis utilizando la red Wi-Fi para leer este post, deberíais saber que la precursora de esta tecnología fue la ingeniera y actriz austríaca Hedy Lamarr.  Junto con el compositor George Antheil, en 1941 creó un sistema de codificación secreta de transmisiones de radio de máxima seguridad, inspirado en un principio musical con 88 frecuencias, las equivalentes a las teclas del piano.

Estos son solo algunos ejemplos de la multitud de mujeres que dedicaron su vida a la ciencia, a pesar de que sus nombres no aparecen en los libros de texto ni se habla de ellas en las escuelas y universidades.  Promover la cultura científica es recordarlas y ser conscientes de su legado, presente en nuestro día a día. Ya sea en nuestra vida laboral, en nuestro bienestar y salud o en el conocimiento de algun bosque que tenemos cerca de casa.

Este texto participa en el blog de narrativa científica Café Hypatia con el tema #CulturaCientífica


_____________________________________________________________

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada