Tanca els ulls i veu aquella nina amb la que va passar tantes hores jugant quan era petita. Miss Illusion, es deia. Per ella però, era l'Annie. Mai li havien agradat els noms comercials i impersonals, trobava que batejar-les al seu gust les feia úniques. Aquesta en concret era una nina especial, podia ser rossa o morena segons el moment gràcies a unes perruques intercanviables, mentre que els ulls variaven de blau a marró prement un botó. En el seu record, un reguitzell de sons familiars omplen l'espai. El catric-catrac de la màquina de cosir de la mare, moguda pel vaivé acompassat del seu peu, sona en sintonia amb el teclejar enèrgic del pare sobre la màquina d'escriure. A fora, plou a bots i barrals i ja sent la seva germana gran entrant a casa amb el paraigües de colors xop, mentre rondina perquè se li ha fet malbé el pentinat que curosament s'havia modelat amb el corró pels cabells acabat d'estrenar.
Perquè hi pensa ara? Ah, sí, a la ràdio han comentat una frase que diuen que va pronunciar Voltaire l'any 1764: "hi ha dones lletrades i dones guerreres, però mai hi ha hagut dones inventores". I ara li sembla veure com a la nina se li escapa el riure mentre un nom ressona per tota la casa: Beulah Louise, l'estatunidenca inventora dels ginys que conformen el seu inventari de records.
Patent estatunidenca núm. 2.037.091 (màquina de cosir). Oficina de Patents i Marques d'EEUU. |
Patent estatunidenca núm. 1.565.145 (ràdio-nina). Oficina de Patents i Marques d'EEUU. |
Cierra los ojos y ve aquella muñeca con la que pasó tantas horas jugando cuando era niña. Miss Illusion, se llamaba. Para ella, sin embargo, era Annie. Nunca le habían gustado los nombres comerciales e impersonales, le parecía que bautizarlas a su gusto las hacía únicas. Esta en concreto era especial, podía ser rubia o morena según el momento gracias a unas pelucas intercambiables, mientras que los ojos variaban de azul a marrón apretando un botón. En su recuerdo, una sarta de sonidos familiares llenan el espacio. El traca, traca de la máquina de coser de su madre, movida por el vaivén acompasado de su pie, suena en sintonía con el teclear enérgico de su padre sobre la máquina de escribir. Fuera, llueve a cántaros y ya oye a su hermana mayor entrando en casa con el paraguas de colores xorreando, mientras se queja porque se le ha estropeado el peinado que tan cuidadosamente se había moldeado con el rodillo de pelo recién estrenado.
¿Por qué piensa ahora en todo esto? Ah, sí, por la radio han comentado una frase que dicen que pronunció Voltaire en 1764: "hay mujeres letradas y mujeres guerreras, pero nunca ha habido mujeres inventoras". Y ahora le parece ver como a la muñeca se le escapa la risa mientras un nombre resuena por toda la casa: Beulah Louise, la mujer estadounidense inventora de los artilugios que conforman su inventario de recuerdos.Patente estadounidense no. 2.037.091 (máquina de coser). Oficina de Patentes y Marcas de los Estados Unidos. |
Patente estadounidense no. 1.565.145 (radio-muñeca). Oficina de Patentes y Marcas de los Estados Unidos. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada